Post by reima on May 17, 2005 7:26:10 GMT -5
Ajattelin tehdä tälläisen aiheen kun tästä niin paljon joka puolella kysellään..
Akseli on purettu irrallaan autosta koska vanhassa autossa vääntösauvat ovat ajan myötä rustuneet kunnolla kiinni jolloin ihan lekalla ei oltaisi pärjätty vaan turvauduttiin prässiin.
Kuvat ovat 309 pösöstä mutta antavat suuntaa miten homma tapahtuu muissakin samalla akselistolla varustetuissa autoissa. Ohjeet tehty levyjarrulliseen akseliin mutta rummuilla varustetuissa autoissa joutuu purkamaan rummut että saa käsijarruvaijerin irti.
Tunkkaa auto ylös ja laita pukit alle.
Irrota takarenkaat.
Irrota varapyörä ja takaäänen vaimennin.
Irrota jarruputket varapyörän alla olevista liitoksista.
Irrota käsijarruvaijerit.
Nyt kaikki pitäisi olla irti itse akselin irrottamista varten.
Irrota akseli autosta.
Kiinitys pultit takakontissa.
2 mutteria edestä ja 1 takaa.
Kun avaat mutterit akseli olisi hyvä tukea alapuolelta ettei kiinnitys pultit väänny ja akseli kolahda lattiaan.
Akseli pöydällä Jarru on purettu pois tieltä kun tehtiin niihinkin remontti.
Merkitse olka-akselin ja akseliputken kohdat toisiinsa esim pistepuikolla. Materiaali on pehmeää joten voimaa ei tarvitse käyttää. Kuvassa madallus jo tehty.
Kuva
Irrota iskarit jotta saat jarruputkien ja letkujen kannakkeet alemman kiinnitys pultin alta pois.
Kuva1
Kuva2
Irrota akselin takatuenta.
Kuva
Irrota kallistuksen vakaajan pultit ja poista muvinen suoja tulppa. Molemmilta puolilta tietysti. Tulpassa on torx kanta joka pyöristyy helposti. Kuvassa vasemman puoleinen reikä mistä tulppa otetaan pois.
Kuva
Tämän jälkeen reikään josta tulppa otettiin pois kirretään M8 pultti ja kopautetaan lekalla niin kauan että vakaaja irtoaa. Pultti kanattaa olla 10,8 tai 12,8 kun tavallinen 8,8 tuppaa vääntymään helposti.
Kun vakaaja on otettu pois pitäisi akselin näyttää tältä
Kuva
Kuvassa otettu vääntö sauvan päästä torx jo pois. Tai katkaistu sauvan sisään. Mutta siis torx pitää irrottaa. Ja sauvan toisesta päästä ottaa mutteri pois.
Kuva
Voi olla että joissain autoissa on 4 kpl torxeja ja muttereita ei ollenkaan.
Torxin alla on epäkesko prikka joka pitäisi ottaa pois.
Kuva Hieman epäselvä.
Nyt kun sauva on irrotettu niin voidaan alkaa käyttämään lekaa.
Lyö lekalla olkavarteen sisäpuolelta että koko olka irtoaa akselista vääntösauvan kanssa.
Kuva
Kuvassa sauva jo prässätty irti olasta mutta paketin kokonaisuus selviää.
Irrota sauvan toisesta päässä oleva pultti. Pultti on vain niissä joissa on mutteri sauvan toisessa päässä.
Prässää sauva irti olasta.
Kun sauva on irti lyö se vielä toiseenkin suuntaan läpi olasta. Kuva kasaus vaiheesta sen takia alumiini pastaa.
Kuva
Tämä siksi että olka voi olla akseli putkessa paikoillaan ja korkeus silloin säädettävissä vaikka sauva vielä onkin irti.
Tee sama toisellekin puolelle.
Puhdista boorit niin olka-akseleista kuin myös sauvoista. Laita väliin kupari tai alumiini pastaa myöhempää säätöä silmällä pitäen.
Kuva
Ja sitten kasaamaan.
Reilusti vaseliinia akseliputkeen ja olka-akselien laakeri pinnoille.
Laita olka-akselit paikoilleen.
Kierrä pultit jotka otettiin ennen prässäystä pois sauvojen päistä takaisin paikoilleen. Pultti on vain niissä joissa on mutteri sauvan toisessa päässä.
Kohdista merkit jotka laitettiin aluksi ja
työnnä sauva paikalleen. Menee vain yksinpäin boorit erilaiset.
Puhdista epäkeskoprikka ja laita paikalleen.
Kierrä torx paikalleen. Pyöritä pulttia sauvan toisessa päässä niin kauan auki kun se ei enää ilman ääretöntä vääntämistä tule. Jos pultin vääntää liian auki alkaa olka karkaamaan akseliputkesta. Eli ihan vaan sormi tiukkuuteen. Laita mutteri pulttii pitäen meisselillä pulttia paikoillaan.
Ja sama toiselle puolelle.
Työnnä kallistuksenvakaaja paikoilleen ja kopauta irronnut pää kohdalleen. varmista että kiinnitys reijät osuvat kohdalleen.
Kierrä reikään 40mm M8 pultti jossa mutteri ja sopiva prikka.
Pyöritä mutteria kiinni niin kauan kun molemmissa päissä vakaajaa on noin 1mm välys.
Kasaa akseli loppuun ja laita autoon kiinni.
Mittaa iskari pulttien väli. Madallus on 2/3
Eli kun iskaripulttien väli pienenee 20mm madallus on 30mm.
Itseltä meni aikaa 4 tuntia kyseiseen operaatioon ensimmäisellä kerralla mutta toinen meni jo n. 2 tuntii.
Muistakaa ilmata jarrut.
Onnea matkaan.
Akseli on purettu irrallaan autosta koska vanhassa autossa vääntösauvat ovat ajan myötä rustuneet kunnolla kiinni jolloin ihan lekalla ei oltaisi pärjätty vaan turvauduttiin prässiin.
Kuvat ovat 309 pösöstä mutta antavat suuntaa miten homma tapahtuu muissakin samalla akselistolla varustetuissa autoissa. Ohjeet tehty levyjarrulliseen akseliin mutta rummuilla varustetuissa autoissa joutuu purkamaan rummut että saa käsijarruvaijerin irti.
Tunkkaa auto ylös ja laita pukit alle.
Irrota takarenkaat.
Irrota varapyörä ja takaäänen vaimennin.
Irrota jarruputket varapyörän alla olevista liitoksista.
Irrota käsijarruvaijerit.
Nyt kaikki pitäisi olla irti itse akselin irrottamista varten.
Irrota akseli autosta.
Kiinitys pultit takakontissa.
2 mutteria edestä ja 1 takaa.
Kun avaat mutterit akseli olisi hyvä tukea alapuolelta ettei kiinnitys pultit väänny ja akseli kolahda lattiaan.
Akseli pöydällä Jarru on purettu pois tieltä kun tehtiin niihinkin remontti.
Merkitse olka-akselin ja akseliputken kohdat toisiinsa esim pistepuikolla. Materiaali on pehmeää joten voimaa ei tarvitse käyttää. Kuvassa madallus jo tehty.
Kuva
Irrota iskarit jotta saat jarruputkien ja letkujen kannakkeet alemman kiinnitys pultin alta pois.
Kuva1
Kuva2
Irrota akselin takatuenta.
Kuva
Irrota kallistuksen vakaajan pultit ja poista muvinen suoja tulppa. Molemmilta puolilta tietysti. Tulpassa on torx kanta joka pyöristyy helposti. Kuvassa vasemman puoleinen reikä mistä tulppa otetaan pois.
Kuva
Tämän jälkeen reikään josta tulppa otettiin pois kirretään M8 pultti ja kopautetaan lekalla niin kauan että vakaaja irtoaa. Pultti kanattaa olla 10,8 tai 12,8 kun tavallinen 8,8 tuppaa vääntymään helposti.
Kun vakaaja on otettu pois pitäisi akselin näyttää tältä
Kuva
Kuvassa otettu vääntö sauvan päästä torx jo pois. Tai katkaistu sauvan sisään. Mutta siis torx pitää irrottaa. Ja sauvan toisesta päästä ottaa mutteri pois.
Kuva
Voi olla että joissain autoissa on 4 kpl torxeja ja muttereita ei ollenkaan.
Torxin alla on epäkesko prikka joka pitäisi ottaa pois.
Kuva Hieman epäselvä.
Nyt kun sauva on irrotettu niin voidaan alkaa käyttämään lekaa.
Lyö lekalla olkavarteen sisäpuolelta että koko olka irtoaa akselista vääntösauvan kanssa.
Kuva
Kuvassa sauva jo prässätty irti olasta mutta paketin kokonaisuus selviää.
Irrota sauvan toisesta päässä oleva pultti. Pultti on vain niissä joissa on mutteri sauvan toisessa päässä.
Prässää sauva irti olasta.
Kun sauva on irti lyö se vielä toiseenkin suuntaan läpi olasta. Kuva kasaus vaiheesta sen takia alumiini pastaa.
Kuva
Tämä siksi että olka voi olla akseli putkessa paikoillaan ja korkeus silloin säädettävissä vaikka sauva vielä onkin irti.
Tee sama toisellekin puolelle.
Puhdista boorit niin olka-akseleista kuin myös sauvoista. Laita väliin kupari tai alumiini pastaa myöhempää säätöä silmällä pitäen.
Kuva
Ja sitten kasaamaan.
Reilusti vaseliinia akseliputkeen ja olka-akselien laakeri pinnoille.
Laita olka-akselit paikoilleen.
Kierrä pultit jotka otettiin ennen prässäystä pois sauvojen päistä takaisin paikoilleen. Pultti on vain niissä joissa on mutteri sauvan toisessa päässä.
Kohdista merkit jotka laitettiin aluksi ja
työnnä sauva paikalleen. Menee vain yksinpäin boorit erilaiset.
Puhdista epäkeskoprikka ja laita paikalleen.
Kierrä torx paikalleen. Pyöritä pulttia sauvan toisessa päässä niin kauan auki kun se ei enää ilman ääretöntä vääntämistä tule. Jos pultin vääntää liian auki alkaa olka karkaamaan akseliputkesta. Eli ihan vaan sormi tiukkuuteen. Laita mutteri pulttii pitäen meisselillä pulttia paikoillaan.
Ja sama toiselle puolelle.
Työnnä kallistuksenvakaaja paikoilleen ja kopauta irronnut pää kohdalleen. varmista että kiinnitys reijät osuvat kohdalleen.
Kierrä reikään 40mm M8 pultti jossa mutteri ja sopiva prikka.
Pyöritä mutteria kiinni niin kauan kun molemmissa päissä vakaajaa on noin 1mm välys.
Kasaa akseli loppuun ja laita autoon kiinni.
Mittaa iskari pulttien väli. Madallus on 2/3
Eli kun iskaripulttien väli pienenee 20mm madallus on 30mm.
Itseltä meni aikaa 4 tuntia kyseiseen operaatioon ensimmäisellä kerralla mutta toinen meni jo n. 2 tuntii.
Muistakaa ilmata jarrut.
Onnea matkaan.